Projekty

W naszej codziennej pracy z dziećmi stawiamy na uczenie się poprzez działanie, w myśl zasady chińskiego filozofa – Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól zrobić, a zrozumiem”. Zrealizowane w pierwszym okresie projekty:„ Mali Badacze”, „Alfabet zdrowia”, „Drzewo. Las” oraz „Tajemnice zimy – śnieg i lód” dały dzieciom szeroki wachlarz możliwości bezpośredniego doświadczania świata.

 

Projekt „Mali Badacze”

Jego głównym celem było zachęcenie dzieci do samodzielnego i zespołowego odkrywania otaczającej rzeczywistości oraz przekonanie, że trudne zjawiska udaje się wyjaśnić za pomocą łatwo dostępnych materiałów. Podczas trwania projektu zastanawialiśmy się między innymi nad tym: Co stanie się z żelkowym misiem po kilkugodzinnej wodnej kąpieli?, Czy olej lubi wodę?, Jak niska temperatura wpłynie na nadmuchany balonik?, Dlaczego balonik wypełniony helem woli sufit od podłogi?, Czy sól dla jajka w wodzie może okazać się kołem ratunkowym?, Mały wulkan  w naszej sali – możliwe?, Tęcza na zawołanie – realne?, Co stanie się z jajkiem, jeśli zanurzymy je w occie?, Czy uda się nam wykonać małą oczyszczalnię wody?, Co to jest napięcie powierzchniowe i siła odrzutu? Gdzie ukrył się cukier, sól  i tłuszcz?

 

Projekt „Alfabet zdrowia” 

To cykl zajęć, podczas których Pani Rybka, postać stworzona specjalnie na potrzeby projektu, w listach kierowanych do dzieci, wdrażała zasady zdrowego trybu życia, wskazywała warzywa i owoce jako ważne źródło witamin i zapraszała na liczne warsztaty kulinarne. Dzieci przygotowały owocowe szaszłyki, warzywne sałatki, przekąski z wartościowymi węglowodanami, piktograficzny alfabet zdrowia, a także z uczniami klasy III inscenizację pt. „Popołudniowy teatrzyk jarzynowy”.

 

Projekt „Drzewo. Las” 

Projekt ten został przeprowadzony wg metody projektów badawczych  i  zaproszono do niego również rodziców. Tematy poszczególnych tygodni wyznaczały cztery główne  idee: Las jest blokadą dla zanieczyszczeń. Produkuje czyste powietrze; W lesie możemy odpoczywać; Pozostawianie śmieci w lesie może spowodować pożar; Drewno powstaje ze ściętych drzew. Projekt rozpoczęto od odpowiedniej aranżacji przestrzeni, zorganizowania Centrum Badawczego oraz przygotowania przez dzieci siatki pytań, na które poszukiwały odpowiedzi w wyznaczonym terminie. Treści projektu realizowano poprzez następujące moduły: język, matematyka, muzyka, formy plastyczne, współpraca, ruch, konstrukcje, w tym moduł języka angielskiego. Dzieci utrwalały słownictwo związane z tematem przewodnim i doskonaliły umiejętność artykułowania angielskich głosek. W ramach projektu odbyły się warsztaty czerpania papieru, a także dwie wizyty ekspertów – spotkania ze stolarzem. Dzieci miały okazję wykonać drewniane zabawki i karmniki do szkolnego ogrodu. Punktem kulminacyjnym projektu było wyjście do siedziby Ochotniczej Straży Pożarnej w Rząsce

 

Projekt „Tajemnice zimy – śnieg i lód”

To ostatni projekt realizowany w pierwszym okresie. Jego głównym celem było odkrywanie niezwykłych właściwości wody we wszystkich stanach skupienia, poznawanie zaskakujących sposobów na sztuczny śnieg i wnikliwe obserwowanie zjawisk pogodowych. Przeprowadzone zimowe eksperymenty dały odpowiedzi na wiele nurtujących pytań. Czy śnieg jest czysty?, Jak powstaje śnieżynka?, Czy w zamrażalniku śnieg zamienimy w bryłkę lodu? Dlaczego sól wykorzystywany jest do usuwania śniegu z ulicy? – to tylko nieliczne przykłady.  

Zapraszamy do kontaktu z nami

Szkoła Podstawowa im. Wandy Rutkiewicz w Rząsce

ul. Krakowska 122, Rząska
30-199 KRAKÓW

+48 12 637 93 90
+48 12 638 55 40

sprzaska.sekretariat@gmail.com